söndag 9 september 2012

Gyrospizza volume II

Sist jag lagade gyrospizza blev det en riktig hit. Det blev så bra att jag bara var tvungen att göra det igen, fast med nya fräscha grepp såklart. Pumpafröpesto & pinjenötter.
Jag använde mig av den här degen, lät en sås på kvisttomater, soltorkade tomater, oregano, vitlök och citron småputtra på spisen en bra stund (gärna några timmar, tar verkligen fram smakerna i en tomatsås). Toppade med rödlök, 200 g seitangyros, mandel, pinjenötter, paprika, smältbar sojaost med lite sting i. När pizzan kom ut ur ugnen hamnade lite pumpafröpesto på varje bit och där till en liten vitkålssallad.

Pumpafröpesto:
1,5 dl pumpafrön
1 kruka basilika
salt & peppar efter smak
0,5-0,75 dl olivolja
1/4 citron

Rosta pumpafrön i torr panna tills de blivit lite lätt bruna. Mixa till ett finkornigt pulver i matberedare. Tillsätt Basilika, olja samt citronjuice och fortsätt mixa. Smaka av med salt & peppar.
Det är förresten så himla enkelt att göra en schysst vitkålssallad. Strimla/hyvla vitkålen riktigt tunt. Tillsätt lite olivolja, vinäger och svartpeppar. Massera varsamt in oljan och vinägern i vitkålen. Serveras sval.

3 kommentarer:

  1. Mmmm jag älskar pizzasallad och pizza me'!! Ser så gott ut :D Himla snygg sida du har

    SvaraRadera
  2. Mer vitkål ska det bli, vi går ju mot kallare tider! Och tack christoffer! Det var jävligt gött

    SvaraRadera