måndag 26 mars 2012

Bästa Manna Cuisine

En sen kväll i mars bar det av mot Manna Cuisine, beläget på 4 Erskine Road. Manna cuisine är inte vilket veganställe som helst, de har haft sin verksamhet sedan 1966, har ett finfint rykte och ligger i ett mysigt område nära Primrose Hill. Tilläggas bör att Manna cuisine är ett så kallat fine dining-ställe och inte något punkhak, vilket bara det är lite trevligt för omväxlings skull. Egentligen bör det bokas bord, men vi hade tur och de tog vänligt emot oss trots vår dåliga framförhållning. 
Till förrätt serverade Manna cuisine en krämig butternut squash-tarte med ställets egna cashewricotta och karamelliserad lök. En valnötssallad fick också följa med på tallriken.
Från förrättsmenyn valdes även basilika&cashewostkrocketter på en bädd av morot, ärtskott och ruccola. Därtill hemmagjord chilisylt. Krocketterna var, med handen på hjärtat, helt stört goda! Trevlig konsistens och väl avvägda smaker. Chilisylten var god om än inte så spännande som den lät på förhand, men det förändrade inte på något sätt det faktum att förrätterna skruvat upp förväntningarna något på stundande huvudrätten.
Korv gjord på fänkål och pumpafrön serverades med lökringar på en bädd av palsternacks&morotsmos samt grönkål. Rödvinssås till det.
Om man ville kunde man beställa in en förrätt i huvudrättsversion, och eftersom jag tyckte att ravioli fylld med svamp&valnötspaté i fänkålsgräddsås lät förbenat gott föll jag för trycket. Ett val jag inte ångrade.
Till efterrätt spisades en blodapelsinscheesecake som nog var den godaste cheesecake jag någonsin haft i min mun, vegan or non-vegan.
De hade även en banoffetriffle, vilket är lager av banan, choklad, vaniljsås och kolasås med växtvispgrädde, rostade mandelflagor och hallon på toppen, vilket också var gött men inte på samma nivå som cheesecaken. 
Av text och bild ovan kanske man kan ana att det blir högt betyg för Manna cuisine och den som anar det har helt klart fattat galoppen. Prisläget på Manna Cuisine är helt klart högre än vad jag är van vid, men det var utan tvekan värt det för de serverade den godaste veganmaten jag ätit på restaurang. Att inte dela ut 5 av 5 vore tjänstefel. Tack för fotografering, Kirsten!

2 kommentarer: